torstai 6. joulukuuta 2018

Tutustumista Tulen ja Miekan Task Forceen Getting familiar with the Task force level of By Fire and Sword

Syksyn aikana olemme pelanneet kolme taistelua Fire and Swordin uudella keskikokoisella pelimuodolla. Tähänastiset kokemukset ovat pääosin hyviä. 

During autumn we have played three battles on the new task force level  of the By Fire and Sword - our general experiences have been positive.


Uusissa listoissa pääsee käyttämään eliittijoukkoja joita  oli tullut hankittua isompia taisteluita varten,  joita ei sitten aikasyistä ole tullut pelailtua: kaartinsipahit, janitsaarit, voivodin valitut ja siipihusaarit ovatkin nyt halutessa käytössä. Yleensä ottaen väkeä on pöydällä enemmän ja ampuva jalkaväki pääsee paremmin oikeuksiinsa. Toisaalta yleensä eliittijoukkojen tai lisävarusteiden kuten haarniskan tai keihäiden hankinta maksaa huoltoa, mikä pakottaa tekemään ikäviä valintoja. 

New lists allow use of elite troops unseen in skirmish. Now figures bought for division options finally see use. Hussars, sipahis of guard, janissaries and elite muscovites have been on the table. Generally there are more toys on the table and shooting infantry has enough numbers to make an impact. On the other hand elites and equipment cost supply which elegantly forces one to make nasty choices.

The new way of handling recon, through round 0 and new scenarios are also welcome variation to a game that started to feel a bit like a solved puzzle. There are some things in the order of early play that are still slightly mysterious and setting the game up takes us an hour so the overall playing time is upward of hours and we have never been able to finish all six turns.

Uusi tiedusteluvaihe, kierros 0, ja uudet skenaariot ovat piristäviä. Osa vanhoista skenaarioista alkoi jo toistaa itseään. Pelin alussa on joitain selittämättömiä kommervenkkejä ja pelin alkutoimiin meneekin noin tunti. Peliaika nousee yli 4 tunnin emmekä ole kertaakaan saaneet koko 6 kierrosta pelattua vaikka selkeä ratkaisu onkin joka kerta löytynyt. 

Peli 1  Osmanit vastaan muskoviitit. Turkkilainen komentaja hakee ylimenopaikkaa hyvin mutaisesta joesta:

Game 1 I try to force a crossing over a very muddy river against muscovites. Round zero my besli harass his forward deployed guard of streltsi with arrows with no great results.

Kierroksella 0 kevyt ratsuväkeni ahdistelee hänen sillanpääasemaa puolustavaa streltsiosastoaan nuolilla. Kierroksen 1 alussa uljaat azabini ottavat vastaan muskoviitin tuliset terveiset kun kaikki hänen tykkinsä syytävät kuuliaan heidän sekaansa. Herrat vapaaehtoiset osaavat varmaan arvostaa kunniapaikkaansa muodostelman etummaisena yksikkönä ja siten tykkkien ykköskohteena.
In the beginning of round 1 my azabs receive fire from muscovite artillery who bombard the troops in vanguard. Overall deployment below.Table is 180cm*120cm with the stream in the middle. My right has some light cav, janissaries with an aga and azabs. Center had some sipahi, deli and silahdar who arrived delayedand left even more sipahi and some more light cavalry. My opponent had various muscovite dragoons, hordes of boyar sons and dvorians and annoying amount of cannons. In the end I failed to force a crossing through ford I placed to left or through the bridge. The combine power of dragoons and artillery together with a well timed charge by muscovite cavalry over the ford proved to be too much . Full report by my opponent here: https://leadadventureforum.com/index.php?topic=113121.0

Joukkojen asettelu yllä. Muskoviitilla runsaasti pajarinpoikia ja muuta perinteistä venäläistä ratsuväkeä, melkoinen lauma erilaista rakuunoiksi nimettyä ampujaa ja kolme erikokoista tykkiä. Viihdyttävä peli jossa venäläinen tulivoima ja yksi parempilaatuisen ratsuväen hyvin ajoitettu rynnäkkö piti turkkilaisen omalla puolellaan virtaa. Vastustajani raportti yllä olevan linkin takana.

Peli 2 
Moskovalainen ratsupainotteinen lista vastaan liettualainen Janusz Radziwilin osasto. Tehtävänä vallata kaksi maaston avainkohtaa jotka arvan mukaan olivat molemmat aidattuja kyliä. 

Game 2
Muscovite list of mainly traditional cavalry against Lithuanian infantry list of Janusz Radziwill. Scenario involved taking two key locations -  both enclosed villages in this instance. Muscovites on the right. Notice how my infantry force gets to deploy closer to objectives than my opponents cavalry heavy task force.
Koska liettulaisten joukoissa on niin paljon jalkaväkeä ne saavat aloittaa pelin lähempää kohteita kuin vastustajat. Molempien tiedusteluosasto pyrkinyt suoraan kohteelle ja molemmilta on yksikkö suorittanut pikamarssin ennen kierroksen 1 alkua. Alla moskovalaiset raja- tai kenttärakuunat valmiina käymään sisälle taloon. Kummankin aikeet tyssäsivät kierroksella 1 - itse löysin kylästä väijyviä muskoviitteja kun taas muskoviitin rakuunat hämmentyivät ja unohtivat käskynsä.
Both of us deployed dragoons to vanguard and made a forced march with another unit, in order to reach the objective villages immediately. Neither of us could follow through this plan. Muscovite dragoons were confused by appearance of lithuanian cannons and forgot their orders and I found muscovites lying in ambush in the village. The lapse of muscovite dragoons proved fatal though - for in round one my pancerni reached them with a charge and they in their panic tumbled through muscovite center disorganizing it totally.
Muskoviittirakuunoiden uinahdus oli kohtalokasta, koska panssaroidut kasakkani saivat heidät kiinni ja löivät pakosalle sortaen koko moskovalaisen keskustan epäjärjestykseen jonka selvittelyyn golovalla ei missään vaiheessa riittänyt komentoa. Kierroksen 2 epäonnistuneet komentoheitot kaaoksen järjestämiseen viimeistelivät sotkun. Ratsuväkeni onnistui ratkaisevissa paikoissa, mutta en saanut käytettyä siten kuin olisin halunnut - yhdistetyissä useamman eskadroonan iskuissa. Sen sijaan ampuvat joukkoni pitivät tulta yllä koko ajan ja pehmittivät vastustajan ennen yhteenottoja. Kuitenkin vaikka sain vastustajan moraalin kierroksella 4 toinen kylä jäi hänelle. Ja olisi luultavasti jäänyt vaikka olisimme pelanneet kierrokset 5 ja 6.

Couple of failed rally rolls on round 2 made the game frustrating exercise for my opponent. And my shooting units kept giving him casualties and forcing him to test morale which failed at times that were really lucky for me. Yet, even though I broke the force morale at end of round 4, he still had troops at other village and it would not have been easy for me to dislodge them from there in the two rounds we did not play.

Game 3 Lithuanian cavalry force agains Swedish mixed force. Scenario Relief. Weaker player - lithuanian - attacks stronger players camp. Relief is on the way. Interesting scenario, and least bad of the options I had rolled for. (If force strength differs by 5 or more weaker player rolls three dice and gets to choose scenario of the results.

Peli 3 Pelasin liettualaista ratsuväkiosastoa vahvempaa ruotsalaista sekaosastoa vastaan. Arpa ei suosinut skenaaron valinnassa - kolmesta vaihtoehdosta otin vähiten ikävän, jossa tehtäväni oli hyökätä kevyehkösti puolustettuun aidattuun leiriin ja vallata se, ennekuin ruotsalaisen apujoukot ehtivät paikalle. Tiedustelu vuoro 0 näki tataarini laukkamassa vastustajan haikalemalle ryhmitysalueelle ja rakuunani ammuttuina pakosalle.


   Round 0 of recon saw my dragoons shot to ribbons by spanish muskets of Swedes mercenaries. On plus side my tatars roamed wide and made Swedish deployment really hard. Rest of game saw my cavalry getting shot to pieces without getting to really hurt any troops in the camp. Not an unexpected result but the secanrio has potential. Weaker players deployment zone is pretty challenging and use of terrain may have quite a lot of subtle interaction on how this plays out.


 Kunnollinen jalkaväki esteiden takana on kova pähkinä. Ratkaisu voi löytyä useamman rynnäkön yhidstämisestä mutta tässä on melkoinen kiire. Toinen vaihtoehto voisi olla tappioden kasaaminen apujoukolle mutta siinäkin on ongelmansa. Ruotsalaisen 4 tykin patteri et tätä helpottanut.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti