Starting the games on fall.
For the first time we tried the Fire and Sword skirmish scenario Village.
As the stronger player with my 10 FP Polish all cavalry force I had the joy of trying to dislodge a Muscovite force of 5 FP from the Village.
We had trouble interpreting the scenario definition of village and ended up playing it with the village as one continual area of Build up area. Quick searc of forums afterwards showed we are not only ones who have misinterpreted the scenario in this respect. One is supposed to have area delineated by fence, that has rulesmechanical properties, couple of houses that actually work as separate houses in rules sensa AND the area left in between counts as build up area.
Fun was had by both players though, with valiant servant cossacks repelling Polish volunteers, pancerni, wallachians, tatars and cossacks in turn. In the end I managed to get foothold in the village, but with heavy losses victory went with closest of margins to my oppoment.
Lessons learnt - cavalry charges inside villages are painful for the attacker if You are attacking defending cavalry. I felt like the bandits in seven samurai. All the advantages stacked to the defender do add up. Houses would have aggravated some of this, but then again they would have given cover to the attackers too. Besides their scouting ability the wallachians have the advanatage in actually carrying ammo to the battle so they can be used to soften up the enemy. And when light cavalry meets other light cavalry for a shooting match movin last is actually an advantage. In charging not so much.
Pelien alku syyspuolella.
Ensimmäistä kertaa kokeilussa kylän valtaus - skenaario.
Puolalainen
lähinnä kevyestä ratsuväestä koostunut keskikokoinen lauma (10
voimapistettä) koitti heittää moskovalaisen palveluskasakoiden parven (5
voimapistettä) jonkhaan.
Harvinaisen epäselvästi käännetty
skenaariokuvaus. Alun lause" koko kylä on rakennettua aluetta,
rakennusten sijoittelulla ei ole merkitystä" sai meidät tulkitsemaan
niin, että rakennuksilla ei ole pelimekaanista merkitystä. ( Rakennusten
kohdalla maastosäännöissä kerrotaan, että niitä voidaan käsitellä
rakennettuna alueena tai erillisinä rakennuksina.) Foorumkeskusteluiden
pohjalta pelin tekijöiden tarkoitus on ollut, että kylä
kokonaisuudessaan on tätä rakennettua aluetta, jonka sisällä on
pelimekaanisia erillisrakennuksia ja jota ympäröi este, jolla on
sääntöjen antama esteen ominaisuus.
Mukava pelikokemus vaikka
väärin tulkittukin. Hakkasin sitekästi päätäni seinään ja sain pelin
loppuun mennessä raskailla tappioilla tungettua oman kasakkaparven
puolustusasemiin kylän laidalle.Voitto vastustajalle pienimmällä
mahdollisella marginaalilla.
Nopat pyörivät kyllä todella hyvin
moskovalaiselle päin, mutta tuli konkreettisesti todettua rakennetun
alueen antavan loistavasti tasoitusta jalkaväelle.
Syö pois
ratsuväen rynnäkköbonukset, haittaa osumista, antaa suojaa kohdalle
sattuvilta osumiltakin ja vielä taistelun lopputulosta arvioidessakin
antaa jalkaväelle 2 pistettä etua. Talot olisivat vielä blokanneet
näköalaa, rajanneet liikkumista ja tarjonneet vielä suuremman suojan
mahdollisia osumia vastaan.
Rakuunoita tai jalkaväkeä olisin
kaivannut kipeästi. Lisäksi vastustaja onnistui pelaamaan taktisesti
hyvää peliä ja välttämään taistelun siellä missä puolalainen olisi ollut
vahva eli avomaastossa. Teki tämän vieläpä aseilla, joita olen
puolalaisilla pelatessa tottunut pitämään ominani eli kevyen ratsuväen
liikehtimisellä. Kevyen ratsuväen ammuskellessa toisiaan jälkimmäisenä liikkumisesta tulikin yllättäen etu - tosin rynnäköidessä se ei olisi ollut sitä.
Valakialaisella ja tataariratsuväellä on puolalaisiin kasakoihin verrattuna etuna kunnollin en ammusvarasto. Siinä missä kasakat ja pancernyt joutuvat säästämään laukauksia, jos haluavat käyttää pistoolejaan lähitaistelussa pelin loppuun asti kevyt ratsuväki voi ammuskella melko huoletta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti