perjantai 28. lokakuuta 2016

Sword and Spear game 1 - Peli 1

Since Hail Caesar requires quite a lot of figures we agreed with my usual gaming mate to use our new ancuient armies first on game of Sword and Spear. A game neither of us has played before, but both were intrigued by the activation system. This we managed to do before the deadline which was sometime in November.

Koska  Hail Caesar vaatii toimiakseen kunnolla melko runsaasti figuja sovimme vakiopelikaverini kanssa testaavamme uusia antiikin ajan armeijoitamme ensin Sword and Spear järjestelmällä. Kumpikaan ei ole tätä aiemmin pelannut,  mutta pelin aktivointimekaniikka vaikutti lupaavalta. Saimme pelin aikaan eilen, joten aikomamme marraskuun määräaika alittui melkein kuukaudella. 

Vastakkain asettui Rooman tasavallan legioona, 8 yksikköä, noin 250 pistettä ja puunilainen siirtoarmeija 12 yksikköä, suunnilleen sama määrä pisteitä. Legioonalaisilla oli selkeä laatuetu, sekä varusteissa että kurissa, mikä heijastui pistehinnoissa, kun taas puunilaiset luottivat määrää.

Opposing were Roman midrepublic legion, 8 units, about  250 points plus command and punic of 12 units and similar amount of points.  Legionaries were veterans, and expensive in points, but had clear edge on both quality of equipment and discipline.

This was our first experiment with the system and the game took about two hours. With less consulting of rules book for basic procedures hour, hour and a half would look realistic for game of this size.

Ensimmäinen pelikerta vaati pari tuntia. Tunti  puolitoista lienee realistinen  arvio tämänkokoisille joukoille jahka jokaista sääntöä ei tarvitse tarkistaa kirjasta.


Molemmat ihastuimme käytännössä aktivointiin, joka perustuu satunnaisesti pussista vedettyihin noppiin ja niiden tuloksiin. Pelaajana joutui jatkuvasti tekemään päätöksiä mille yksiköille käskyjä pystyi jakamaan. Lukumäärästä oli puunilaisena hyötyä, koska pussista tuli noppia joilla toimia. Toisaalta roomalainen, jonka kuri oli 3 kun puunilaisilla se oli yleensä neljä pystyi toimimaan saamillaan nopilla luotettavammin ja usein aikaisemmin kuin Afrikan pojat liittolaisineen. Yhden pelin otos on vielä pieni, mutta aktivointimekaniikka sai molemmilta plussan.

We both liked the activation mechanism based on dice drawn randomly and their results. Difference between fewer dice that required smaller numbers to activate (Romans) vs. more dice, but bigger required result was subtle but very promising. One game is statistically too small sample to say how this actually works in the long run, but decisions required  when one could not do everything were intriguing and fun.

My feeling of battle mechanism was less enthusiastic. Partly because of it's abstraction level, partly because of my abysmal rolling. Good things - balance of skirmishers and heavies seems right. Skrimishers can be a nuisance, but they are fragile and would have hard time annihilating proper troops.  

Taistelumekaniikkaan en ollut niin innostunut. Melko abstrakti noppavertailu - hyvinä puolina voi todeta että se oli kuitenkin nopea ja kahakoitsijoiden tasapaino varsinaisiin joukkoihin verrattuna tuntui melko hyvältä.

torstai 27. lokakuuta 2016

First wave ready - Puunilaisten ensi aalto valmis.

Since my opponent got his first legionI was motivated to finish those units requiring only that last boring piece of effort to make them playable.

Koska vastustajani sai legioonansa valmiiksi löysin motivaation saattaa Karthago-projektin eka aallon melkein valmiit napit pelikuntoisiksi:

Numidialaista ratsuväkeä ja aiemmin valmistuneita keihäänheittäjiä:
 

Some numidian light cavalry and foot skirmishers.

And the Spanish scutarii:
Espanjalaiset viimeinkin ruohotettuina ja alustat koristeltuina. Tulossa on pari vähän kevyemmin haarniskoitua yksikköä iberejä lisää ja barbaarbaareiksi - warband - alustetuja keltiberejä.

Italialainen osasto viimeisteltynä. Xystonin figuja - lisää tulossa Westwindin tuotantoa.
Italian allies - medium and light infantry.

Libyan spearmen and African veterans - core of Sword and Spear armies and in Hail Caesar maximized as 1 in 4 of infantry units. So for these I need nine other non-skirmishing infantry units.
Libyalaisia keihäsmiehiä ja Hannibalin roomalaisittain varustamia veteraaneja. 
Pari hurjaa gallien laumaa.
The game mat does not present as harsh contrast to the bases in nature - weird
Couple of hordes of Gauls. Two more in the  works - one Xyston miniatures and band of skinny gaesati from the Westwind.

Tarentine cavalry:
Tarentumilaisia palkkaratsumiehiä ja viimeiseksi ryhmä kuva koko invaasiojoukosta:

Group picture of all ready troops sans the slingers - Romans beware.

keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Back to basing - takaisin kokoamislinjalle

No progress on actual painting. Weather is turning cold so I have worked on prepping, basing and priming stuff as long as it is possible to do that outside:

More Hispanic troops to help or oppose the Barcas: Three units of scutarii, two celtiberii warbands and two small units of caetrati light infantry

Forged in Battle Hispanic troops -
 Varsinainen maalaus ja viimeistely ei ole edennyt. Kelit kylmenee joten pitää koota ja pohjamaalata ukkoja ennen talvea varastoon. Tässä lisää Hannibalin espanjalaisia liittolaisia tai vastustajia: kolme yksikköä scutareja, kaksi laumaa keltiberejä ja kaksi pientä yksikköä kevyttä jalkaväkeä, caetrateja.  Näiden lisäksi on kaksi yksikköä linkomiehiä ja tulee kevyttä ja keskiraskasta ratsuväkeä.

And to another division:  2 medium and one light unit of Italians. Forged in battle armored and unarmored Oscan peltasts. One medium will be painted white with silver equipment, inspired by amnite Linen Legion.
Italialaisliittolaisille 2 keskiaraskasta ja yksi kevyt yksikkö. Forged in Battlen Oscan peltasteja panssarilla ja ilman. Toinen keskiaraskas saanee  samnilaisen Pellavalegioonan valko-hopeiset värit.
Maaleissa on jo Xystonin ukkoja yksi kirjava yksikkö ja kahakoitsijoita. Campanialaiset hopliitit odottavat väriä ja keskiraskas thorakitai- jalkaväki on koko lailla maaleissa. 

And for general support some Illyrians - still Forged in Battle, in game leftmost - unit with funky shields and spiky helmets  will probably get to represent ligurians and rightmost - with thureos and proper more civilized helmets getting somewhat different colorscheme with mainly Illyrian inspiration.

Forged in Battlen illyrialaisia. Tein porukasta kevyttä jalkaväkeä ja jaoin sen kahtia. Piikkipypärät ja oudot kilvet saavat esittää ligurialaisia palkkasotureita. Oikeanpuoleinen yksikkö, thureoskilvin ja hellenistisin kypärin saa hiukan eri värit ja geneerisemmän apujoukon roolin.

Kokoamislinjalla odottaa vielä aikamoinen kasa hopliitteja, valikoima etruskeja ja puunilaista ratsuväkeä. Mutta näilläkin saan jo pöydän puoliskoni aika täyteen.

Pile of various hoplites, blister of Gauls, poenic cavalry and citizen hoplites plus some assorted etrurians await assembly. But even with stuff now based I will be filling quite a lot of my table half.